TEORETISK UDDANNELSE
Næste trin på vejen mod certifikatet er at få styr på teorien. Man tager typisk teorien i løbet af vinteren, så man er klar til flyvningen til foråret. I Østjysk UL-Flyveklub har vi ikke egne teorihold, men henviser til en flyveskole som f.eks. Herning UL Flyveklub, Aarhus Air Center, Greybirds eller en anden flyveskole i Østjylland. Der er også flyveklubber der afholder teoriundervisning, så det kan betale sig at spørge hos de forskellige udbydere om priser og betingelser. Fjernundervisning/selvstudie er også en mulighed hos nogle udbydere.
Udover undervisningen skal man regne med en del hjemmearbejde i form af læsning samt opgaveløsninger.
Undervisningen og teoriprøven er opdelt i ni fag.
Luftfartsret
Menneskelig ydeevne
Meteorologi
Flyvepræstation og planlægning
Navigation
Flyveprincipper
Operationelle Procedurer
Generel viden om luftfartøjer
VFR kommunikation
Hvert af disse fag gennemgås med udgangspunkt i det som kræves for at flyve et almindeligt privatfly, og når du har været kurset igennem vil du pludselig vide hvad et pitotrør er, og hvordan man kan beregne vindgradienten for landing på bane 25.
Teoriprøven afholdes i Kolding og Roskilde. Der afholdes prøve omkring d. 20 hver måned undtagen i januar og i juli..
Selve prøven er udformet som en multiple-choice hvor du får fire svarmuligheder til hvert spørgsmål. Du skal have mindst 75% rigtige svar. Hvis det lyder som en ordentlig mundfuld kan du trøste dig med at de fleste består deres prøver i første forsøg - så det kan helt sikkert også lade sig gøre for dig.
Når teoriprøven er overstået har du 24 måneder til at få dit certifikat, så med dansk vejr gælder det om at komme i gang med den praktiske undervisning.
De fleste vælger dog at fortsætte på et radiokursus når selve teoriprøven er overstået, så du er ikke helt færdig med bøgerne endnu - så hvis vejret er godt kan du kombinere radiokurset med noget lidt sjovere - nemlig flyvning.